کد مطلب:182669 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:207

اعتراف دیگران
برخی افراد شاخص و برتر آن گونه اوج می گیرند و آن گونه شفاف می درخشند كه چشم همگان را به سمت مناقب خویش خیره می سازند. مخالفین آنان نیز چاره ای جز اعتراف به ارزش های آنان نمی بینند. می توان گفت حب و دوستی علی و آل البیت (علیهم السلام) از این قبیل می باشد. حب آنان همگان را شیفته و مدهوش خود می سازد. دشمنان این خاندان كه دشمن ارزش های انسانی اند و كینه ها در سینه هایشان موج می زند، نیز نمی توانند برتری های اهل بیت را نادیده انگارند.

شاید این ادعا گزاف نباشد كه بیشترین كینه و عداوت از علی در دل معاویه، سردمدار حزب عثمانیه موج می زد. در عین حال وی در حق علی اعتراف می كند، شجاع ترین شجاعان، و فصیح ترین فصحا می باشد. [1] عمرو عاص از علی به شیر پرهیبت تعبیر می كند. [2] .

فضایل سید الساجدین علیه السلام آن گونه شفاف و خیره كننده می درخشد كه نه تنها محبان و شیعیان وی به مناقب ایشان چشم دوخته اند؛ بلكه حتی آنان كه حضرتش را امام نمی دانند و حتی آنان كه در ستیز با اهل



[ صفحه 60]



بیت (علیهم السلام) بودند، توان آن را ندارند كه فضایل بی مانند سید العابدین علیه السلام را نادیده انگارند.

قندوزی كه در مورد اهل بیت (علیهم السلام) فراوان سخن نیك نگاشته است، در مورد امام سجاد علیه السلام می گوید، همگان با تفاوت باورها و مرام ها به مناقب و برتری های امام سجاد علیه السلام اعتراف دارند، اما علی بن الحسین علیه السلام فالناس علی اختلاف مذاهبهم مجتمعون علی فضله. [3] .

جاحظ می گوید: فرقه های گوناگون شیعی، معتزلی، خارجی، عام و خاص درباره علی بن الحسین علیه السلام یكسان می اندیشند؛ كسی در برتری وی تردید ندارد. [4] .

یعقوبی می گوید: كان افضل الناس و اشدهم عبادة و كان یسمی زین العابدین [5] ، «برترین مردم و عابدترین مردم بود، بدین خاطر زین العابدین نامیده می شد».

سعید بن مسیب از فقهای بنام و از اصحاب حضرت می گوید: فردی برتری از علی بن الحسین علیه السلام ندیدم، ما رأیت افضل من علی بن الحسین علیه السلام. [6] .

ابن عنبه نسابه معروف می گوید: برتری های وی بیش از آن است كه به شمارش آید و یا وصف و ستایش آن را دربرگیرد، فضائله اكثر من ان تحصی او یحیط بها الوصف. [7] .



[ صفحه 61]



امام شافعی می گوید: وجدت علی بن الحسین علیه السلام و هو افقه اهل المدینه [8] «علی بن الحسین را داناترین فقیه مردم مدینه یافتم».

محمد بن سعد می گوید: علی بن الحسین علیه السلام حدیث فراوان دارد. فردی مورد اطمینان، پرهیزكار و بلند مرتبه می باشد. [9] .

زهری، سفیان بن عیینه، و ابوحازم می گویند، فرد هاشمی برتر از علی بن الحسین علیه السلام ندیدیم. [10] .

ذهبی می گوید علی بن الحسین جلالت شگفت انگیزی داشت. بخاطر بزرگواری و آقایی، دانش و خداشناسی و عقل و درایت كاملی كه داشت شایسته رهبری بود، و كان اهلا لامامة العظمی. [11] .

ابن تیمه از پایه گذاران مرام وهابیت می گوید: اما علی بن الحسین علیه السلام فمن كبار التابعین و ساداتهم علما و دینا [12] «علی بن الحسین علیه السلام از بزرگان تابعین، و برترین آنان در دانش و دین می باشد».

یحیی بن سعید برادر استاندار مكه می گوید: برترین هاشمی كه من دیدم علی بن الحسین علیه السلام بود. [13] .

عبدالملك مروان می گوید: از دانش و دین و پرهیزكاری به آن مرحله ای رسیده ای كه كسی به آن درجه راه نیافته است. [14] .



[ صفحه 62]



عمر بن عبدالعزیز می گوید: چراغ راه هدایت و افتخار اسلام زین العابدین است، سراج الدین و جمال الاسلام زین العابدین. [15] .

منصور دوانیقی كه بغض اهل بیت در سینه اش موج می زند درباره امام سجاد علیه السلام اعتراف می كند كه بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در بین بنی هاشم فردی به برتری علی بن الحسین علیه السلام بدنیا قدم ننهاده است، ما ولد فیكم بعد وفات النبی صلی الله علیه و آله و سلم افضل من علی بن الحسین علیه السلام. [16] .

و نیز محمد بن طلحه قریشی شافعی (متوفای 652) زین العابدین را این گونه می ستاید: این زین العابدین الگوی زهدپیشگان، و سرور پرهیزكاران و پیشوای مؤمنان می باشد. خلق و خوی وی گواهی می دهد كه از تبار رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است و نام نشان وی مقام بلند مرتبه وی را در نزد خدای سبحان به اثبات می رساند. پیشانی و زانوهای پینه بسته وی تهجد و نماز وی را تثبیت می نماید. و چشم پوشی سوی از خواهش های دنیایی گواه صادق بر زهد او می باشد. سجایای پرهیزكاری در وی گرد آمده، وی بر آنها برتری گرفته. روشنایی های توفیق در او تجلی یافته، به آنها رهنمون شده. اوراد عبادت با وی همراه شده، وی با آنها انس گرفته است. خویشتن را با زیبایی های پیروی از خدا آراسته است. برای سفر آخرت خویش، تاریكی شب را مركب گزیده. برای رساندن توشه سفر آخرت، برای عبور از بیابان گرم، سفر تشنگان طف دیده را راهنمای خویش گزیده. كرامات و كارهای خارق العاده، چشم ها فراوان از وی دیده اند، و اخبار یقینی گواهی می دهد كه وی از فرمانروایان سرای دیگر است، و تثبت بالآثار المتواترة و شهد له انه من ملوك الآخرة. [17] اینها نمونه های اندك از اعترافات فراوان در مورد سید الساجدین و زین السالكین علیه السلام می باشد.



[ صفحه 63]




[1] مقدمه شرح ابي الحديد، ص 7 و 8.

[2] مناقب، نقل از بحار، ج 41، ص 69.

[3] ينابيع المودة، ج 1، ص 182، ج 3، ص 437.

[4] وفيات الاعيان، ج 3، ص 267.

[5] يعقوبي، ج 2، ص 228.

[6] همان، ص 229.

[7] عمدة الطالب، ص 173.

[8] شرح ابي الحديد، ج؟، ص 274.

[9] طبقات، ج 5، ص 115.

[10] ارشاد، ج 2، ص 141، مناقب، ج 4، ص 172، عمدة الطالب، ص 193.

[11] شذرات الذهب، ج 4 ص 398، سير اعلام النيلاء، ج 4، ص 398.

[12] منهاج السنه، ج 2، ص 123، (نقل از اعلام الهدايه، ج 6، ص 25).

[13] طبقات، ج 5، ص 110.

[14] طبري، ج 6، ص 499.

[15] يعقوبي، ج 2، ص 231.

[16] طبري، ج 6، ص 499.

[17] مطالب السئوول، ج 2، ص 84.